Dienstag, 13. November 2012

Dyreholdsopgave Emne: Triops (Græsk for "treøje")


 


 



 




Da vi skal i gang med et dyreholdsprojekt på 4. semester i faget værksted, natur og teknik, bliver jeg nød til at overveje, hvilke forudsætninger der er afgørende for valget af det rigtige dyr. Med det samme kan jeg udelukke et hvert pattedyr, da mine bolig forhold er således, at vi bor med 6 mennesker + en kat,  i en lejlighed med 3,5 værelser på ca 100 kvm.

Ligeledes kan jeg udelukke insekter, da jeg bare ikke er glad for småkryb og jeg vil holde et dyr jeg får noget ud af.  Efter at have surfet lidt rundt på nettet, var jeg lige ved at opgive, for jeg syntes ikke rigtig der var noget der vagte min interesse.

Da det var jeg stødte på de her Triops. Jeg fandt i en legetøjsforretning tilfældigvis en eksperiment-kasse, som inspirerede mig. I æsken (se billedet foroven) er der indeholdt et mindre akvarie som efter behov kan inddeles i et større bassin og to mindre, sand som indeholder triops æggene, sten til pynt, foder til de voksne dyr, lidt grej til håndtering som f.eks. bægre med skruelåg, pinzetter, skeer osv. plus en vejledning.

Yderligere læste jeg på nettet at Triops bedst drives ved en nogenlunde konstant varme på omkring de 25 °, så jeg har anskaffet et varmeapperat og blev ved købet hos den lokale akvarieforretning anbefalet en pumpe til at pumpe ilt ned i vandet.

Det hele er sat op nu efter vejledningen og sér således ud, uden Triopsæggene:


 

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen